Tämä postaus ei liity vaatteisiin tai pukeutumiseen.
Puhelin soi. Sohvi Nyman vastasin. Hei, onko yrityksen päättäjä puhelimessa? Kysyy vapiseva pieni ääni. Kyllä olen. Vastaan. Noniin, meillä on tulossa tälläinen tapahtuma, jonne etsitään nyt yhteistyökumppaneita. Ääni jatkaa. Selvä kerrotko vähän lisää. Kysyn. Niin tää on ollut tosi suosittu tapahtuma ja järjestestetään nyt Jyväskylässä… Ja tänne me nyt etsitään yrittäjiä mukaan… Täältä voisi sitten saada uusia asiakkaita ja myyntiä. Selvä, mutta asun Helsingissä ja täällä ovat myös asiakkaani. Vastaan. Tiestysti kyllä lähden innolla muuallekin Suomen sopimuksen mukaan. Jatkan. Niin… ääni takeltelee. Tänne tulee kyllä varmasti paljon kävijöitä ja täällä olisi hyvä myydä näitä sun tuottekin. Ääni jatkaa. Anteeksi mitä? Mistä tuotemyynnistä nyt puhut? Keskeytin soittajan. Hetken hiljaisuus. Niin, nettisivuilla on näitä kosmetiikkatuotteita. Hän jatkoi. Olin hetken hiljaa. Jaha, sä siis soitatkin liittyen mun kauneushoitolaan. Vastaan hetken kuluttua. Hiljaisuus. Niin.. ääni vastaan.
Selvä eli mikä sinun asiasi on? Jatkoin. Niin, että tulisit tänne tapahtumaan mukaan, me voidaan kyllä antaa sulle oikein iso standi ja sitten esittelet sun tuotteita ja lavallakin voisit puhua vielä…. Ja nää paikkojen hinnat on hän alkoi luettelemaan standien kokoja ja hintoja samaan hengenvetoon ääni väristen. Anteeksi kuinka? Keskeytin. Kuules nyt, jos sä haluat mut sinne tapahtumaan lavalle puhumaan, niin kyllä se silloin menee niinpäin, että te maksatte siitä minulle, enkä minä teille. Vastasin. Hiljaisuus. Aijaa.. ääni vastaa hetken kuluttua. Hiljaisuus.
Jos haluat esiintyjän tapahtumaasi sinä järjestäjä maksat esiintyjälle, eikä esiintyjä sinulle
Niin, mutta me voidaan antaa sulle iso standi ja tää on tykätty tapahtuma. Ääni takeltelee. Ja nää hinnat oli.. Keskeytän soittajan: Voin ottaa sen standinkin siihen, mutta edelleen se menee niinpäin, että te maksatte minulle, enkä minä teille. Hiljaisuus. No, no, jos mä laitan sulle vielä sähköpostia tästä? Ääni kysyy vapisten. Laita vaan ja kiitos hei. Lopetan puhelun. Myöhemmin sain sähköpostia, siinä luki vain standien hinnat. En vastannut sähköpostiin.
Älä änkytä puhelimeen
Soittaja ei voi tietenkään tietää, että minulla on kaksi yritystä. Mutta jo soittaessa kysytään päätätkö sinä X yrityksen asioista, eikä vain onko yrityksen päättäjä puhelimessa. Toki hän varmaan oletti, että olen yksinyrittäjä ja minulla on yksi yritys, jossa työskentelen ja siinä kaikki, mutta luulo ei ole tiedon väärti.
Luulo ei ole tiedon väärti
Edellisestä soitosta on mennyt reilu 2 kuukautta, kun puhelin soi maanantai aamuna. Hei, me ollaan puhuttu aikaisemminkin, ääni sanoo puhelimessa. Niin? Vastaan. Niistä festareista. Ääni jatkaa. Niin. Vastaan. Niin, että nyt meillä olisi tulossa Tampereelle ja Naantaliin tapahtumat. Niin. Totean. Eikä siinä vielä kaikki meillä on myös tulossa risteily loppuvuodesta, jossa on tähtiesiintyjänä Katri Helena! Ääni sanoo riemukkaasti. Niin, ja mitä sinä minulta haluat tähän liittyen? Kysyn. Niin sä voisit siellä pitää tuote-esittelyä ja luentoa ja tulla puhumaan… ääni aloittaa. Selvä, mutta asun edelleen Helsingissä ja täällä ovat pääsääntöisesti myös asiakkaani. Vastaan. Nää on ollut tosi tykättyjä tapahtumia ja tänne tulee varmasti paljon kävijöitä. Nää messupaikkojen hinnat on… Ääni jatkaa. Anteeksi, kun keskeytän, mutta pyydätkö sä mua töihin näihin tapahtumiin, niin että pitäisin luentoa ja esittelisin tuotteita? Kysyn. Niin kyllä. Ääni vastaa. Sori nyt vaan, mutta tiedätkö sä edes kenelle soitat? Kysyn hieman tylysti.(olimmehan jo aiemmin jutelleet puhelimessa, kuten soittaja itse sanoi heti alkuun) Hiljaisuus. Kuten sinulle viimeksi mainitsin olen ollut paljon tapahtumissa mukana ja mielelläni tulen sinne pitämään luennon, esittelyn tai vaikka tyylikoulun kirjojeni kera, mutta kyllä se nyt niinpäin menee, että te maksatte siitä minulle, enkä minä maksa teille. Hiljaisuus puhelimessa jatkuu. Aijaa ahaa.. ääni änkyttää hetken kuluttua. Niin, jos sinä haluat minut tapahtumaan ja pyydät minua sinne töihin, niin silloin tämä tapahtumajärjestäjä maksaa siitä minulle palkkion, enkä mikä maksa teille mitään. Toistan. Ääni takeltelee puhelimessa. Aijaa… hän änkyttää. No, no, kyllähän voin jutella tapahtumajärjestäjän kanssa tästä. Niin voin tiestysti keskustella myös hänen kanssaan suoraan. Vastaan. Niin… hiljaisuus… no tota voin jutella tästä eteenpäin. Ääni inisee. No, kuule teeppä se ja palaa sitten asiaan kiitos ja näkemiin. Vastaan. Joo hei… ääni vapisee ja puhelu katkeaa. Ei voi olla todellista! Mietin mielessäni.
Jos olet kunnon myyjä KIRJAAT ylös kaiken oleellisen mitä olet puhunut edellisellä kerralla asiakkaan kanssa. Palautat nämä asiat mieleesi ennen soittoa lukemalla muistiinpanosi ennen jokaista puhelua.
En vetänyt herneitä nenään tästä, vaan lähinnä ällistytti. Miten on mahdollista, että soittaja ei muista mitä olen jo viimeksi hänelle sanonut ja yrittää ihan pokalla myydä standia ja vetää saman spiikin kuin viimeksi. Miten voi olla puhelinmyyjällä näin surkea ulosanti? Mitä tapahtumajärjestäjän päässä liikkuu, kun laittaa tämän henkilön soittamaan myyntipuheluita? Kaikista vain ei ole myyjiksi, mutta kunnon myyntikoulutus tekee jo ihmeitä. Tuliko tapahtumajärjestäjälle edes mieleen jäädä kuuntelemaan soittelua miten se sujuu? Ilmeisesti ei, koska sain jo toisen surkean puhelun samasta paikasta samalta henkilöltä. Henkilöstön kouluttamiseen pitää panostaa, se on pieni hinta siitä, että asiakaspalvelu ja myynti luistaa. Se tuo kauppaa eli rahaa yritykselle sekä nostaa yrityksen mainetta. Kun taas tässä casessa kuinka paljon hallaa tälläinen toiminta tekee tapahtumalla ja järjestäjäyritykselle!
Huonolla myynnillä menee maine
Ensimmäisen puhelun aikana olin yhdessä yhteistyökumppanini liikkeessä. Kauppias ja ystäväni, joka on myös yrittäjä kuulivat puhelun ja taivastelimme sitä hetken. Toisesta puhelusta kerroin ystävälleni, joka on yrittäjä ja ennen kuin olin päässyt loppuun hän jo sanoi hei tästä on yksi case näytän kohta. No sehän oli Maijun postaus töitä somenäkyvyyttä vastaan, otsikon olin vasta nähnyt hiljattain, en ollut vielä ehtinyt sitä lukea. Lukaisin jutun. Ei oo todellista, sama järjestäjä! Siinä sitten taivasteltiin taas. Pitäsköhän mun soittaa sinne ja tarjota myyntikoulutusta? Naurahdin ystävälleni.
Illalla komentoin fb keskustelua, joka oli tästä aiheesta ja pian ketju piteni monilla komenteilla. Pian kävi myös ilmi, että yhtä yrittäjää, jonka myös tunnen oli pyydetty mukaan samalla ajatuksella kuin minua. Tule esittelemään tuotteitasi ja pidä esitys ja työpaja, lasku tästä tottakai tulee yrittäjälle, eikä tapahtumajärjestäjä maksa palkkiota yrittäjälle, vaikka hän järjestää ohjelmaa tapahtumaan ja työskentelee siellä. Ihan näkyvyyttä vastaan tässä kaikki tehdään töitä. No, hyväntekeväisyydellä ne laskutkin maksetaan ja kaupassa käydään vai mitä?
On sanomattakin selvää, että bloggaajat/vloggaajat tuntevat toisensa, samoin me yrittäjät. Luen itse useita blogeja ja tunnen monia bloggaajia. Eli jutut leviävät nopeasti. Kiitos somen kaikki on jaettavissa ja tieto helposti löydettävissä. Tarkoituksenani ei ole haukkua tapahtumajärjestäjää, ihmettelen vain suuresti, että miten voidaan promota huikeaa tapahtumaa, mutta ei anneta puhelinmyyjälle edes kunnon myyntikoulutusta? Miten bloggajille viitsitään ehdottaa töitä, josta tulisi kuluja tekijälle “näkyvyyttä” vastaan? Ja yrittäjiä saada tekemään tapahtumiin ohjelmaa, sillä että yrittäjiä laskutetaan tästä?
Kävin katsomassa ko tapahtuman insta tiliä ja siellä oli reilu 100 seuraajaa. Me emme puhelussa päässeet tähän näkyvyys keskusteluun asti, mutta sitä olisi varmasti myös tarjottu. Luulenpa, että moni saa ihan omilla somekanavilla enemmän näkyvyyttä.
Inhoan huonoa myyntiä!
Olen aloittanut työurani opiskelujen ohessa puhelinmyyjänä. Se oli kova ja opettavainen myyntikoulu. Jotta pääsi soittelemaan asiakkaille piti käydä myyntikoulutus, jossa käytiin läpi tuotteet, spiikit, vastaväitteet, hyvät käytöstavat, hymyile puhelimeen, pidä taukoja, puhu selkeästi, juo vettä, miten pidät fiiliksen yllä, kun kauppa ei luista jne. Ensimmäisinä päivinä esimiehet kuuntelivat puheluita ja niitä nahoitettiin. Jos et pärjännyt asiakkaiden kanssa kommunikoinnissa kenkää tuli nopeasti.
Olen myynyt lehtiä, partahöylyä, sukkia ja vitamiineja puhelimessa yksityisasiakkaille. Myöhemmin tein yritysmyyntiä: buukkaasin tapaamisia yrityksille, myin sähköistä hakemusten hallinointi työkalua HR firmassa, suunnittelin ja toteutin markkinatutkimuksia, joita tehtiin puhelimitse, kirjoitin myyntispiikkejä ja sparrasin omaa myyntitiimiä ja koulutin myyjiä. Lisäksi tein promotöitä kentällä eli myin kaikkea kosmetiikasta mehuihin messuilla, tapahtumissa ja kauppakeskuksissa. Myöhemmin koulutin myös promoottoreita. En sano olevani myynnin ammattilainen, enkä ole alaa opiskellut, mutta jotain myyntityö vuosilta jäi takataskuun.
Mitä olen oppinut myymisestä:
- esittele itsesi selkeästi: kuka olet ja mistä soitat
- kenelle soitat: tarkista heti puhelun alussa, että puhut oikean henkilön kanssa oikeasta asiasta
- miksi soitat: kerro selkesti miksi soitat eli mikä on asiasi
- mitä myyt tai mitä tarjoat
- kartoita asiakkaan tilanne/toiminta jne, onko hän kohderyhmää, tämän voit tehdä jo usein nettisivujen / somen avulla
- selvitä asiakkaan ongelma ja ratkaise se
- myyminen on oikeanlaista argumentointia, myyjän pitää olla koko ajan skarppina ja läsnä sekä kuunnella asiakasta, pohjatyö pitää tehdä huolella, jotta tietää kenelle myy ja mitä myy.
- älä änkytä tai takeltele, älä lue spiikkiä suoraan paperista, myyjän pitää olla sanavalmis
- yritysmyynnissä vieraile ensin yrityksen nettisivuilla, jonne aiot soittaa ja tarkista sieltä mitä yritys tekee ja missä se toimii
- jos soitat listoja yritysrekisteristä, niin siellä lukee yrityksen paikkakunta. Mikäli yritys toimii Tampereella ja tarjoat tapahtumaa, joka on Lappeenrannassa, niin mieti etukäteen miksi yrittäjän kannattaisi lähteä toiselle paikkakunnalle. Varsinkin, jos kyseessä on kivijalkaliike. Vastaus tähän ei ole “nää on olleet tosi suosittuja tapahtumia”. Jos yrittäjä selkeästi sanoo, että hän on paikassa x ja siellä ovat myös asiakkaat, niin miksi ihmeessä hänen kannattaisi maksaa kamalat kulut siitä, että hän lähtisi kauas paikkakunnaltaan. “Voit saada uusia asiakkaita ja myyntiä” ei ole vastaus tähän. Jos kivijalkaliike on Tamperella ovat asiakkaat myös siellä. Harva lähtee Lappeenrannasta Tampereelle joka viikko ostoksille siihen kivijalkaliikkeeseen. Plus se, että lähdet mukaan tapahtumaan tarkoittaa se kivijalkaliikkeen sulkemista päiviksi, kun olet poissa. Toki voit palkata tuuraajan, mutta se on kallista plus otat kuitenkin puoli kauppaa mukaasi tapahtumaan.
- Kivijalkaliike voisi lähteä toiselle paikkakunnalle tapahtumaan, jos heillä on toimiva verkkokauppa ja tilauksia tulee ympäri Suomea. Mahdollisesti toisella paikkakunnalla voisi olla iso asiakas tai hyvä yhteistyökumppani, jota voisi samalla hyödyntää. Tai jos heillä on suunnitelmana avata uusi liike kyseiselle paikkakunnalle.
- jos aiot myydä jotain kerro se selkeästi, äläkä niin, että ensin pyydät yrittäjää mukaan yhteistyökumppaniksi töhin tapahtumaan ja sitten vasta alat änkyttämään, että niin tämä osallistuminen maksaa
- Jokaisen kuuluu saada työstään palkka, olipa yrittäjä, bloggaaja tai työntekijä.
- myyntiä pitää tehdä aina hyvällä fiiliksellä, niin että se välittyy asiakkaalle. Silloin kun myynti ei luista ja kiukuttaa pidä tauko, juo vettä, kuuntele lempibiisi, tanssi hetki, sitten luurit päähän ja uusi yritys.
- myyminen ei vain ole kaikkien juttu, et ehkä ole huippumyyjä, eikä sinusta sellaista tule, hyväksy se
- älä ole epätoivoinen, asiakas ei osta säälistä
- pistä persoonasi peliin
Jos haluan ostaa jotain pidän siitä, että minulle myydään. Haluan saada hyvän myyntikokemuksen. Inhoan huonoa myymistä, se saa minut ärsyyntymään. Pari kertaa olen pistänyt jauhot suuhun huonolle myyjälle.
Maksaisitko sinä siitä, että saat tehdä työtäsi?
Maksaakohan puhelinmyyjä tapahtumajärjestäjälle siitä, että saa soitella heidän nimissään? Ehkä olisi pitänyt loppuun sanoa soittajalle, että saanko laskutustietosi, tälläiset puhelut maksavat 490€ + alv, jos alat hankalaksi tai väittämään vastaan tulee päälle vielä mielenpahoituslisä.
Yhteenveto lopuksi
X yritys järjestää festaritapahtuman. Tapahtumaan tarvitaan ohjelmaa, yhteistyökumppaneita, sponsoreita ja yrityksiä standeille.
Yrittäjä maksaisi messupaikasta x€. Tapahtuma kestää 2 päivää eli kivijalkaliike on tällöin kiinni. Tapahtuma ajoittuu viikonloppuun, jolloin tehdään viikon parhaat myyntipäivät. Tottakai kauppa kannattaa ehdottomasti laittaa tällöin kiinni, jotta vakkariasiakkaat eivät pääse ostoksille. Olet toisella paikkakunnalla tapahtumassa, jossa kukaan ei tunne yritystäsi. Ihmiset tulevat standille ai oletko uusi yrittäjä täälläpäin? No, en ole vaan tulin tuolta 300km päästä. Ehkä kauppaa voi syntyä, esitteitä voi jakaa. Mutta mikä on tuotto – kulut? Tapahtuman jälkeen kävijät unohtavat sinut.
Paikallista tapahtumaa kannattaa markkinoida paikallisille yrityksille
Jos haluat tapahtumaasi ohjelmaa yrittäjiltä / bloggajilta ymmärrät varmasti, että se on heidän työtänsä ja työstä pitää saada palkkio eli mieti valmiiksi budjetti. Kehtaatko ihan pokalla pyytää koko päiväksi töihin toiselle paikkakunnalle, etkä ole valmis maksamaan euroakaan? Lähtisitkö itse maksamaan matkakulut, ruuat, kahvit, mahdollisen majoituksen, tekisit töitä useamman tunnin ja sinulla menisi koko päivä, etkä saisi tästä mitään muuta kuin kuluja useamman satasen? Kuulostaako houkuttelevalta? Niin, sitä minäkin. Joten mieti ensi kerralla näitä asioita, kun lähestyt yrittäjää tai bloggaajaa.
(toki olen ollut mukana muutamissa hyväntekäväisyyskampanjoissa, jotka ovat olleet lähellä sydäntä, mutta ne ovat asia erikseen)
Haluatko sponsoreita tapahtumaan? Tähän isot yritykset usein sopivat parhaiten, paikallisia kannattaa taas suosia. Miksi yritys lähtisi sponsoroimaan tapahtumaasi? Standipaikkojen myynti -> Kartoita paikalliset yritykset ja lähesty heitä. Ennen kuin alat järjestämään mitään budjetoi tapahtumasi. Miksi järjestät tapahtuman? Haluat varmasti tehdä liiketoimintaa ja saada rahaa oletan.
Jos sinä haluat saada rahaa tapahtumasta ja työskentelystäsi, niin miksi oletat, että me muut emme haluaisi?
Lue tästä toinen postaukseni epäonnistuneesta myyntitapahtumasta.
Tästä tapahtumasta kirjoittivat Maiju ja Elikki. Luutavasti aiheeseen liittyviä postauksia on vielä tulossa muiltakin tahoilta.
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.